Grundaren Bjørn Tore Hagberg ser fortsatt stark tillväxt i företaget. Nu över 70 000 användare!

Grundare Bjørn Tore Hagberg glädjer sig över fortsatt stark tillväxt i företaget. Nu 70,000 användare!

Bjørn Tore Hagberg visar hur appen i dag ser ut för de 70,000 användarna av systemet.

SmartDok har idag över 50 anställda och över 70,000 användare. Det är grundaren av SmartDok, Bjørn Tore Hagberg, stolt över.

Appen som förenklar vardagen för bygg- och anläggningsbranschen passerade i starten av maj 70,000 användare. Det förtjänar att uppmärksammas och därför tog vi ett samtal med grundaren och tillika vd:n för SmartDok, Bjørn Tore Hagberg.

– Det har varit något av en resa vi har fått vara med på. När vi startade upp var ordet app inte ens uppfunnet och vi kallade det för “Mobilapplikation” kommer jag ihåg, berättar Hagberg.

De första åren hade SmartDok en mobilapplikation för Nokia- och Ericsson-telefoner, men 2007 lanserade Apple sin första iPhone och gjorde Nokia och Ericsson till dinosaurier i sitt egna rike. En ny tid var kommen både för mobilvärlden och SmartDok.

– Då Apple lanserade “App Store” förstod fler vad vi höll på med men likväl gick det väldigt trögt i starten och det var mycket oavlönat arbete innan kundtillväxten kom

Första betalande kund fick SmartDok 2007 och sedan dess har det gått spikrakt uppåt, berättar Hagberg.

– I slutet av april 2021 passerade vi 70,000 användare. Vid samma tidpunkt hade vi 2700 kunder.

SmartDok har i dag ett stort spektrum av kunder.

– Vi har flest kunder inom segmentet 1-20 anställda men så har vi också några stora aktörer som drar upp snittet betydligt. SmartDok fungerar med andra ord både för stora och små företag.

Tillväxt både i Norge och Sverige

I Juli 2016 passerade SmartDok 30,000 användare. Det uppmärksammades då med den här videon: Grattis till 30, 000 användare. Med andra ord lade SmartDok nio år på att få de första 30,000 och fem år på de efterföljande 40,000.

– Vi ser att snittstorleken på kunderna har varit något lägre de senaste åren, vilket beror på att vi redan har många av de stora kunderna, berättar Hagberg.

Tillväxten är positiv i både Norge och Sverige.

– I Norge är vi marknadsledande medan vi i Sverige har störst potential för tillväxt. Pilarna pekar uppåt i Sverige och det blir spännande att följa utvecklingen där.

Har Covid påverkat tillväxten?

Covid-pandemin har även påverkat bygg- och anläggningsbranschen, men i något mindre grad än andra utsatta branscher.

– Vi har absolut märkt av att många branschaktörer har fått mindre att göra och en del har tvingats lägga ned verksamheten. Det senaste året har vi därför inte haft samma kundtillväxt som tidigare år, säger Hagberg.

Men Hagberg tror på en ljus framtid med ökad sysselsättning.

– När fler projekt startas upp och vi är tillbaka i det nya normala så kommer också sysselsättningen öka.

Oavsett vad, så är en sak säker och det är att digitalisering aldrig har varit viktigare än nu.

Vårt mål är att effektivisera vardagen för kunden, göra branschen grönare, ge dem bättre insikt i projekten och verksamheten, och sist men inte minst reducera olyckor och allvarliga händelser i branschen.

Vi förväntar oss en ökad aktivitet i bygg- och anläggningsbranschen som kan resultera i en ännu högre kundtillväxt framöver. Digitalisering har aldrig varit viktigare än nu.

Lösa utmaningar för kunden

SmartDoks mål har aldrig varit flest möjliga användare. Istället har huvudfokuset alltid varit att lösa faktiska problem för bygg- och anläggningsbranschen.

– Vårt mål är att effektivisera vardagen för kunden, göra branschen grönare, ge dem bättre insikt i projekten och verksamheten, och sist men inte minst reducera olyckor och allvarliga händelser i branschen.

Just därför har SmartDok satsat mycket på KMA och ISO den sista tiden. Något Hagberg säger företaget ska fortsätta med.

Önskar du mer information om KMA-systemet eller SmartDok generellt, ta kontakt här.

Rekrytering blir viktigt framöver

Om framtiden är Hagberg klar på vad som blir allra viktigast.

– Löser vi problem för våra kunder kommer vi behålla de vi har och attrahera nya. Fler kunder betyder också att vi kan satsa ännu mer på att vidareutveckla lösningen och därmed lösa ännu fler problem.

Därmed är rekrytering av utvecklare en av de viktigaste uppgifterna framöver.

– SmartDok är hela tiden under utveckling och nya idéer om att förenkla vardagen för våra användare är hela tiden i fokus, men varken tid eller resurser räcker till, så här måste det prioriteras benhårt.

– Vi jobbar hela tiden med att rekrytera fler utvecklare. Ska vi kunna utvecklas mer behöver vi också fler kloka huvuden som kan bidra.