Det finns många faktorer att tänka på när man väljer ny teknologi. För Pierre Entreprenads del var lätthet och användarvänlighet

Pierre Entreprenad i Gävle är ett bygg- och anläggningsföretag, vars främsta inriktning är arbeten inom den tunga industrin. Nu har företaget startat upp ett system för tidsrapportering, SmartDok, för att bli ännu bättre.

Pierre Entreprenad som grundades 1959 av Claes Pierre har i dag specialavdelningar inom bland annat rivning, håltagning, industrigolvbeläggningar, betongrenovering och tak- och plåtentreprenader. Med byggverksamhet som bas har företaget under åren vuxit och utvecklats till den industriella och specialiserade servicepartner det är idag. Ett företag som växer och utvecklas.

Pierre är den självklara partnern i alla typer av byggentreprenader. Företaget skapar idéer, tar initiativ och är alltid nyfikna på nya arbetsmetoder inom nya arbetsområden. De arbetar resurssnålt och sätter alltid kunden i fokus. Med SmartDok kommer företaget också bli bäst på de interna processerna som spårning, löner och fakturering av kunden.

Det finns många faktorer att tänka på när man väljer ny teknologi. För Pierre Entreprenads del var lätthet och användarvänlighet de viktigaste punkterna för att välja lösning.

– Vi valde Smartdok för att det var den leverantör som stämde bäst överens med våra krav på en tidsrapporteringsapp. Samt att den verkade vara lätt och pedagogisk, säger Therese Murhagen på Pierre Entreprenad

Tidrapportering

En sak är att gå över till ett system som är lätt och användbart, en annan sak är vad det resulterar i. För Pierre Entreprenad är fördelarna enligt företaget många.

– Vi önskade en bättre ordning och reda i tidsrapporteringen, och har förhoppningen om en snabbare fakturering och ett bättre cashflow. Det var också viktigt för oss att undvika borttappade timmar, säger Therese.

Innan Pierre Entreprenad började använda SmartDok förde de anställda timmarna på det traditionella sättet – på papper och penna. Det är dock mycket viktigt för en entreprenör som Pierre Entreprenad att hänga med i tiden.

– Vi måste hänga med i dagens utveckling gällande de tekniska bitarna. Detta gäller även generellt, vi kommer till exempel även att införa elektroniska körjournaler som många arbetsgivare använder sig utav idag, säger hon.

Hoppas på kontinuerlig utvikling

Pierre har inga problem med att rekommendera SmartDok till andra företagare och hoppas samtidigt att SmartDok utvecklas ständigt med branschen.

– Min förhoppning är att alla bitar kommer att falla på plats och att viss utveckling och förbättring kommer att ske. Vi är precis i starten med detta och har inte riktigt kommit igång ännu. Vi har även uppmärksammat några förbättringsmöjligheter som vi hoppas att Smartdok kommer att utveckla.

SmartDok söker kontinuerligt efter möjligheter att förbättra sin produkt. Även om SmartDok har varit på marknaden sedan 2005 och kontinuerlig lanserat funktioner anpassade till bygg- och anläggningsbranschen, är det viktigt för företaget att följa med i utvecklingen. Med snart 100 miljoner rapporterade timmar sedan starten är det ingenting som är viktigare än att göra de nästa 100 miljonerna ännu lättare för användaren.

– Vi är alltid öppna för förslag för att göra våra produkter ännu smartare. Våra kunder är den bästa inspirationskällan för framtida funktioner, så vi kommer alltid välkomna och analysera önskemål för att förbättra vardagen för alla våra användare, säger supportchef Roger Skarvik i SmartDok.